Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe komt het dat mijn website niet gevonden wordt door mijn klanten?

Stel je voor: je hebt geïnvesteerd in een prachtige nieuwe website, vol verwachtingen dat je klanten jouw onderneming makkelijker zullen vinden en contact zullen opnemen. Drie maanden later … radiosilence. Waar is iedereen? Je site was toch met zorg, tijd en veel expertise opgebouwd?

Je bent niet alleen. De realiteit is helaas dat veel bedrijven hun website na de lancering verwaarlozen. Maar jouw website is een levend onderdeel van je bedrijf waardoor je die eigen site het best regelmatig onderhoudt om jouw huidige klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. In deze blog leggen we je uit hoe het komt dat je website niet zichtbaar is en geven we enkele tips om beter gevonden te worden door je klanten.

 

webagency_goede_zichtbaarheid

Voldoet mijn website aan het evaluatiekader van Google?

Google streeft ernaar om gebruikers de meest accurate en betrouwbare informatie te bieden. Om dit te bewerkstelligen gebruikt Google een krachtig evaluatiekader dat onder velen bekend is als het EEAT-principe: Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. Rekening houden met dit framework is dus nodig als je jouw zichtbaarheid in zoekmachines wil verbeteren en wil bouwen aan een sterk online merk.

Experience (ervaring)

Google waardeert content die gebaseerd is op echte ervaringen. Dit betekent dat artikelen, blogs of nieuwsberichten geschreven moeten worden door mensen die daadwerkelijk kennis en ervaring hebben met het onderwerp. Deel daarom als tastbaar bewijs enkele case studies, klantentestimonials of persoonlijke ervaringen om te benadrukken dat je authentiek bent.

Expertise (deskundigheid)

Google waardeert content die gebaseerd is op echte ervaringen. Dit betekent dat artikelen, blogs of nieuwsberichten geschreven moeten worden door mensen die daadwerkelijk kennis en ervaring hebben met het onderwerp. Deel daarom als tastbaar bewijs enkele case studies, klantentestimonials of persoonlijke ervaringen om te benadrukken dat je authentiek bent.

Authoritativeness (autoriteit)

Autoriteit bouw je op wanneer andere websites naar jouw content linken. Hiermee bewijs je aan Google dat je website een waardevolle bron van info is binnen jouw industrie. Versterk dit door deel te nemen aan relevante gesprekken in jouw veld, positieve reviews van experts te delen en te streven naar links vanuit andere sites.

Trustworthiness (betrouwbaarheid)

Betrouwbaarheid van een site is misschien wel het allerbelangrijkste bij deze overvloed aan informatie en websites die vandaag voor handen is. Zorg voor duidelijke contactinformatie, een correct privacybeleid, en beveilig je website met veilige HTTPS-verbindingen. Transparantie over bronnen, reviews en getuigenissen van klanten kunnen ook helpen om de betrouwbaarheid van jouw website te verhogen.

Zo hebben we ervoor gezorgd dat de nieuwe website van NOMA dit evaluatiekader perfect afvinkt. Door structured data toe te voegen, geven we Google extra informatie mee over de auteur, bronnen en ervaring van het bedrijf in kwestie.

Staat je site net online? Zo maak je jouw website sneller zichtbaar voor Google

Heb je net een nieuwe website gelanceerd? Top! Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat jouw website gezien wordt door Google—en dus door potentiële klanten. Dit begint met een proces dat we 'indexering' noemen.

Wat is indexering eigenlijk? Simpel gezegd, het is de manier waarop Google jouw website ontdekt, analyseert, en opslaat in zijn enorme database. Zonder deze stap, zal jouw site niet verschijnen in de zoekresultaten.

verhoog_zichtbaarheid_met_ads

Maak je kenbaar bij Google en blijf actief content uploaden

Dien een sitemap in bij Google Search Console om Google te helpen de structuur van jouw website te begrijpen. Dit doe je door je sitemap te uploaden en tegelijkertijd een verzoek voor indexering in te dienen, wat bijna gelijkstaat aan het opsteken van je hand om te zeggen: “Hier ben ik”. Blijf daarnaast actief door regelmatig nieuwe content te publiceren op je site. Hiermee bewijs je aan Google dat je website levendig en relevant is. Google gaat bijgevolg frequenter je site crawlen waardoor je kansen om hoger te verschijnen in de zoekresultaten ook verhogen.

! Wist je trouwens dat Google Search Console ook super handig is om te weten welke zoektermen je webbezoekers intypen vooraleer ze op je pagina’s belanden? Door deze zoektermen regelmatig te analyseren, krijg je waardevolle inzichten in hun zoekgedrag. Met deze kennis kan je dan pagina’s specifiek gaan optimaliseren op basis van echte zoekgegevens. Je kan hier ook click-through rates (CTR) en de positie van je pagina’s opvolgen. Dit is slim om de aantrekkelijkheid van je website te verhogen zowel voor de zoekmachines als voor de gebruikers ervan.

Technische problemen die de vindbaarheid van je site kunnen belemmeren

Website optimalisatie gaat uiteraard verder dan alleen inhoud. Ook technische aspecten hebben een invloed op hoe goed je site presteert in zoekmachines en hoe bezoekers deze ervaren. Enkele issues die zowel de gebruikerservaring als je vindbaarheid verminderen, zijn een slechte responsiviteit, een lage werksnelheid en kleine technische foutjes.

Responsiviteit

Meer dan de helft van alle webverkeer komt van mobiele apparaten. Websites die niet mobielvriendelijk zijn, lopen dus een grote hoeveelheid verkeer mis. Bovendien worden ze ook lager gerangschikt door Google. Zorg er dus voor dat jouw website zich aanpast aan verschillende schermformaten en -resoluties.

Snelheid

Gebruikers zijn ongeduldig en een trage website kan je bezoekers dan ook echt wel wegjagen. Optimaliseer daarom de laadtijden van je site door afbeeldingen te comprimeren, caching in te stellen en onnodige scripts te verwijderen. Snelle laadtijden verbeteren zeker jouw SEO-inspanningen.

Andere kleine probleempjes

Er zijn natuurlijk nog heel veel andere kleine technische issues die je beter vermijdt. Denk maar aan 404-fouten, HTTPS-beveiliging en een robots.txt bestand. Als je hier meer informatie over wil, ben je steeds welkom voor een gesprek en een technische website audit om nadien die issues aan te pakken.

Voor Vanden Buverie zorgen we ervoor dat het menu op mobiel anders weergegeven wordt, dat sommige afbeeldingen op mobiel niet getoond worden en dat diensten onder elkaar en niet naast elkaar verschijnen op de overzichtspagina’s. Dit zorgt voor een makkelijke navigatie op mobiel zonder afbreuk te doen aan het mooie desktopdesign.

Content als ruggengraat van je website

"Een website geschreven voor je doelgroep en niet over je bedrijf, is een website die goed zal scoren bij Google én potentiële klanten"

Liese Declerck - content strateeg

Content is king. Nog steeds. Ook in een tijdperk waar AI vaak de bovenhand neemt. Content draait dus niet enkel om wat je vertelt, maar vooral om hoe en aan wie je het vertelt. Hoe kan je ervoor zorgen dat je ideale klant jouw webpagina’s op zal pikken? Enkele tips & tricks!

Zoektermen en metagegevens

Elk stuk content op je website moet nauwkeurig afgestemd zijn op de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Je verhoogt hiermee de relevantie van je content voor specifieke zoekopdrachten. De meta titles en meta descriptions zijn de eerste interactiepunten met jouw publiek op de zoekresultatenpagina. Deze elementen moeten zoekwoorden bevatten, maar vooral aantrekkelijk genoeg zijn om klikken te genereren. Maak ze dus uitnodigend én informatief.

Relevante inhoud

Beantwoordt je content zeer goed aan de vragen van gebruikers? Dan wordt je content bestempeld door Google als waardevol en krijgt die meer zichtbaarheid. Je moet daarom streven naar informatieve en boeiende content, die je regelmatig bijwerkt om bezoekers langer op je site te houden én vooral aan te zetten tot actie. Hierdoor verkrijg je van Google een betere ranking en bouw je autoriteit en vertrouwen op.

Interne links

En last but not least, een doeltreffend intern linknetwerk is noodzakelijk voor een zichtbare website. Google wordt ermee geholpen bij het indexeren van je site, maar met voldoende interne links verbeter je ook e gebruikservaring van je bezoekers. Je geeft hen eenvoudig toegang tot gerelateerde onderwerpen waardoor ze langer betrokken en dus langer op je site blijven.

Tip: gebruik structured data!

Schema is gestructureerde data die je toevoegt aan jouw website om het Google eenvoudiger te maken om je website te crawlen. Door deze codes voor sommige content types zoals een blog, artikel of dienstenpagina toe te voegen aan je site, verbeter je de manier waarop zoekmachines je content interpreteren. Nog een plus? Google gunt je enkele 'rich snippet's die jouw content extra aantrekkelijk maken wanneer gebruikers er in Google naar zoeken.

zichtbaarheid_verhogen_online

Word zichtbaarder in Google via Google Advertising

Het kan even duren voor je website opnieuw zichtbaar wordt als je alle bovenstaande punten hebt aangepakt. Wil je hier sneller werk van maken, dan is Google Ads een slimme keuze! SEO is een lange termijnstrategie en belangrijk voor de organische vindbaarheid van jouw website, maar op korte termijn is Google Ads the way to go.

De krachtigste combinatie volgens onze marketeers? SEO en SEA! Hiermee focus je zowel op lange termijn als op korte termijn op je online groei en positioneer je jouw merk op de plekken waar je potentiële klanten het meest actief zoeken.  

Waarom SEO en SEA combineren?

  • Directe zichtbaarheid: terwijl SEO tijd kost om resultaten te laten zien, kan SEA zorgen voor onmiddellijke zichtbaarheid in de zoekresultaten.
  • Meer data en inzichten: door zowel SEO als SEA te gebruiken, krijg je meer data en inzichten in het gedrag van jouw doelgroep. Dit kan je helpen om jouw strategieën verder te optimaliseren.
  • Synergie effect: advertenties vergroten de zichtbaarheid van jouw organische resultaten. Als gebruikers jouw merk zowel in advertenties als in organische zoekresultaten zien, vergroot je hiermee de geloofwaardigheid en het vertrouwen in je merk.

Conclusie

Het goed vindbaar maken van jouw website is niet in één dag geklaard, maar een werk van lange adem. Zorg ervoor dat jouw website voldoet aan de EEAT-framework van Google, dat deze technisch in orde is en dat je regelmatig waardevolle content publiceert. Vergeet ook niet om ook op korte termijn Google Advertising in te schakelen om jouw zichtbaarheid te verhogen. Onze ultieme tip? Laat je website niet links liggen na de lancering!

Hulp nodig om je website te verbeteren?

Neem contact op voor een SEO-audit en ontdek de verbeterpunten voor jouw website!