Overslaan en naar de inhoud gaan

Post op de juiste tijden op social media!

Je boodschap op het juiste moment, bij de juiste doelgroep

Posten op social media, heel veel mensen doen het en op verschillende tijden. Maar hoe weet je nu wanneer je een update moet plaatsen? Lees het hieronder!

Meer weten?

social media

Wanneer post ik op Facebook? 

Weet je niet wanneer je moet posten op Facebook? Geen nood! Facebook helpt je hierbij. Via je Facebookpagina zie je wanneer je doelgroep online is en hoeveel personen je berichten zien op welke tijden. Handig toch? Je weet dus (bijna) precies wanneer je berichten het beste scoren en wanneer je dus het best een update plaatst om het meeste zichtbaarheid te halen.

Waar vind ik de uren terug? 

Ten eerste heb je een bedrijfspagina nodig met genoeg data zodat Facebook kan weergeven wanneer je doelgroep online is. Dit betekent dus voldoende volgers en berichten.  Daarna volg je volgende stappen: 

  1. Je gaat naar je bedrijfspagina
  2. Je klikt bovenaan op statistieken
  3. Je klik in de lijst aan de linkerkant op berichten
  4. Bovenaan vind je een grafiek terug met de tijden wanneer je fans online zijn. Hover met je muis over de grafiek om het specifieke aantal personen te zien. 
  5. Als je over een dag hovert komt er een extra lijn bij die de tijden toont voor die specifieke dag, anders zie je de tijden voor een volledige week. 

Pas wel op. Facebook toont de tijden in PST tijdzone, deze tijdzone loopt 8 uur achter op de UTC tijdzone. België ligt in de UTC +1 tijdzone, waardoor de PST tijdzone dus 9 uur achterloopt. Hou er ook rekening mee dat Facebook stilaan hun nieuwe pagina-ervaring aan het uitrollen is. Dat wil zeggen dat niet iedereen deze statistieken nog kan zien op deze manier. Je kan de meeste statistieken ook terugvinden bij Meta Business Suite, onder je pagina.

En wat met Instagram? 

Ook op Instagram kan je terugvinden wanneer je volgers vooral online zijn en je posts zien. Hiervoor heb je wel een bedrijfsaccount nodig. Om deze tijden te zien ga je naar je account en klikt op de drie streepjes en daarna op statistieken. Eenmaal je bij je statistieken bent klik je op doelgroep en scrol je tot aan volgers. Hier kan je per dag en uur zien hoeveel volgers er per dag/uur op Instagram zitten.

Zijn er andere manieren? 

Een andere manier om  te weten te komen wanneer je het updates het meest gezien worden, is simpelweg door te testen. Je post je updates op social media op verschillende tijdstippen en bekijkt via de statistieken op welk tijdstip je berichten het meeste succes hadden.  

Maar ik kan dan niet posten!

Geen nood! Ook als je op de momenten dat je doelgroep online is niet kan posten, kan je toch een update op social media plaatsen. Er bestaan enkele tools waarbij je je social media post kan opmaken en dan inplannen om te posten op een later moment. Je hoeft zelf niet online te zijn

Facebook zelf heeft deze optie, dit kan je doen via Studio voor makers bij de publicatietools van je pagina. Hier kan je zowel voor Facebook als Instagram posts opmaken en inplannen. Daarnaast heb je ook Hootsuite. Hier kan je updates maken en inplannen voor zowel Facebook, Instagram als LinkedIn. Test dit uit en zie wat het beste werkt voor jou. 

Waarom hiermee rekening houden?

Social media marketing neemt veel tijd in beslag en je wilt natuurlijk dat deze inspanningen lonen. Daarom is het belangrijk om te weten waar Facebook rekening mee houdt en dat jij dat kan toepassen. Als je hier niet oplet en gewoon post wat je denkt dat goed is en wanneer het je uitkomt, dat zullen je inspanningen minder waarde leveren.

Conclusie

Facebook heeft een erg uitgebreid algoritme die ze niet volledig blootgeven. Maar wat je hiervan leert is dat Facebook op veel zaken let, om zo te beslissen of en waar je komt op de tijdlijn van hun gebruikers. Als je bovenstaande uitleg volgt en test wat voor jouw doelpubliek helpt, dan geraak je al een stuk verder dan dat je zonder nadenken een update plaatst. Houdt dus bij wat Facebook verandert aan zijn methodes. De grote lijnen kan je terugvinden en implementeren in je strategie

Tips

  • Maak een video van enkele foto’s in plaats van alle foto’s apart te plaatsen. Dit zorgt voor meer gewicht. Dit kan je bijvoorbeeld doen voor een blik achter de schermen, een terugblik op een evenement… 
  • Link naar een Facebookpagina in plaats van een url buiten Facebook. Facebook wil zijn bezoekers graag binnen Facebook houden, linken naar een url buiten Facebook wordt dus lager geplaatst. Je kan linken naar url’s buiten de pagina, maar probeer dit niet steeds te doen. Een mooi alternatief is dus om te linken naar een pagina op Facebook. 
  • Maak een contentkalender om op het juiste pad te blijven. In een contentkalender plaats je per dag het soort content dat je wilt plaatsen via welk kanaal. Je kan een kalender per maand of per week maken. Zo is er ook een mooi overzicht voor de andere medewerkers wat er moet gebeuren. 
  • Bij een actie op Facebook mag je je volgers niet verplichten om zaken te delen. Alle regels hieromtrent vind je hier terug.
  • Promoot je bericht om meer interactie te verkrijgen van je doelgroep en nieuwe personen te bereiken. Dit is een betalende functie, maar kan wel heel veel effect hebben voor je bereik van je berichten. 
  • Gebruik de statistieken van je Facebookpagina om te zien welke berichten het best scoren. Zo heb je een leidraad van welk soort content je kan plaatsen. 

Als je werkt met een contentplan op sociale media is het cruciaal om te weten wanneer je users en potentiële klanten actief zijn.

Meer weten?

Op zoek naar een partner voor een contentmarketingplan of wil je gewoon wat meer informatie? Let us know!